Van Tashkent naar het zuid-oosten (Bangkok)

WEST-CHINA: van Khorog naar Kashgar

Na veel slechte wegen, ditmaal over de highway, en dat was echt genieten, niet meer constant naar de weg kijken, fiets duwen,maar tijd om om je heen te kijken en ook deze valei was erg mooi. De trekking was een beetje in de river crossing gevallen, want het water was erg hoog en ook bleek de doorsteek die ik wilde doen niet te kunnen i.v.m. sneeuw en ijs.. dus toen maar omgekeerd en snel door naar Murgab, op de weg was het enorm leeg, nauwelijks verkeer, 's-avonds bleek waarom, er waren allerlei rellen in Khorog ondertussen geweest tussen de Pamir extrmisten en het leger en ook flink wat doden... gelukkig heb ik er verder niks van meegekregen..maar daarna was er geen internet en telefoonverkeer meer mogelijk en het verkeer in Pamir grotendeels platgelegd (behalve dan voor de fietser die toch wegfietst van Khorog, dus een hele lege highway!).

De weg na Murgab was ditmaal zonder tegenwind, op de pas (4600 m) scheen de zon (ipv sneeuwstorm), kortom een mooie laatste tocht door de Pamir weer met andere fietsers. Fietsen in de pamir is echt een hype!!!

Bij de grensovergangen bleek dat je het ook te goed kunt doen. Mijn registratie werd weggewoven door de Tadjiekse douane en bij de Kyrgsche grens bleek dat vanwege de problemen in Tadjikistan, Kyrgyzstan heeft besloten om geen visa meer te eisen van toeristen (100 dolar voor 1.5 dag in Kyrgyzstan!!)..

De weg van de chinese grens naar Kasghar was dezelfde als 3 jaar geleden, alleen nu word je bij de grens op transport gesteld voor de eerste 150 km. Onder het mom van, we hebben de grenscontrole verplaatst ( lees nu twee checks ipv 1) en wellicht vind je die niet zelf mag je gratis mee op een truck, deze weet de weg namelijk, (mijn fiets was binnen no time op een truck gebonden en mijn paspoort aan de driver overhandigt..men wil namelijk niet dat je hier fietst ivm werkkampen vol met uguren)) 3 jaar geleden was dit een hele mooie tocht, nu was de weg enorm slecht, tentenkanpen, industrien, echt omgeploegd door de Chinezen, heel raar om te zien.. De driver bleek na een dolle tocht in competitie met een jeep ook de grenscontrole niet te kennen.. kortom ik was heel blij toen we er eindelijk waren, ik een entry stempelhaden ik weer kon fietsen.

Nu in Kashgar, de goed gevulde supermarkten a la albert heyn XL, stoplichten, overql electriciteit, internet, computers, alles te eten, DRUKTE, het maakt dat de pamir nog echt in de prehistorie lijkt te zijn, het contrast is erg groot vind ik........(in de pamir kan je overql je tent opzetten, naar de wc, dat is nu wel voorbij ;).....)

dinsdag ga ik met de trein via Turpan (soort dead valey in China slechts 50 graden), vrijdag naar Lanzhou..

Reacties

Reacties

Yvo

Mooi avontuur, leuk om te lezen!
Wij fietsen snel achter je aan, alleen liggen we 2000km achter je ;-)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!