Van Tashkent naar het zuid-oosten (Bangkok)

THAILAND, Bangkok bereikt

Deafgelopen weekiedere dag minstens 100 km gefietst, het is namelijk VRESELIJK heet, het is de hele dag zweten (als ik stilsta is het nog meer zweten dan als ik fiets) en omdat ik inmiddels weer richting zeeniveau ben koelt het 's-avonds niet af en is het ook in de tent ofin het hotel de hele nacht zweten. Fietsen in dit weer is nietecht superleuk dus dan maar doorfietsen.


NO-Thailand ishelemaal niet toeristich (er is dan ook weinig byzonders)behalve rijstvelden, redelijk wat nationale parken en kennelijk hele leuke +/- 40 jr.oude Thaise vrouwen (of mannen??), die een soort vangnet vormen voor verlepte westerse mannen die hun pensioen doorbrengen inNO-Thailand (tja niets nieuws, maar als ik in een cafeetje zit met een ander meisje realiseren we ons dat er buiten ons alleen maar gemixte stelletjeszijn en vinden we het toch een beetje raar).


Maar goed een dagtochtje gemaakt door een national park met gids, helaas de tijgers, olifanten,lokale speciale vogels, ze lachen ons allemaal uit, denk ik, van achter een boom. Maar wel slangen (maar die heb ik al genoeg gezien), schorpioen en veel gibbons (aapjes). Net over de grens van Thailand nog een beeldenpark bezocht waar een sjamanallemaalgrote beelden heeft gebouwd van bakstenen, dat vond ik wel erg mooi.

En tja op de fiets begint het door te dringen dat het nog maar een paar dagen fietsen is en dat dat natuurlijk ook het einde van het geheel betekent en weer terug naar Nederland etc..tja... Het is eigenlijk heel erg raar, de hele tijd is Bangkok een soort van verre stad waar je ooit een keer komt en dan ineens ben jeer. Maar goed de laatste fietsdagenoverheerst eigenlijk vooral een euforisch gevoel van dat ik er bijna ben, dat het gelukt is, dathet allemaal redelijk goed is gegaan, geenvervelende dingen gebeurd zijn en dat het gewoon een SUPERMOOI avontuur was. De thai langs de weg helpen ook enorm en geven me soms nog het gevoel van het einde van de ROPA-run,heel veel thumps up, zwaaien, en zelfs klappen (???), en als ze vragen waar ga je heen en ik zeg naar Bangkok dan vinden ze dat echt GEWELDIG!!


Ik was al gewaarschuwd fietsen in Bangkok is een verhaal apart, via googlemaps had ik een mooie route bedacht met maar 20 km snelweg (volgens de locals moest dat goed kunnen, er is doorgaans een brede vangrails). En tot dat daar gaat het ook allemaal goed, eenmaal op de snelweg blijkt dit een snelweg van de uitzondering te zijn (geen brede vangrails) en betwijfel ik het hele idee een beetje, maar goed zo weet ik ook niet 123 een andere weg dus toch maar verder. De thaise politie vond het ook niet zo'n geweldig plan en die reed binnen 1 km al voor mijn neus met zijn zwaailicht aan (tjee dacht ik gaat het toch nog mis).. Maar goed zo rijd ik 3 km verder achter de zwaailichten totdat ik bij een hek wordt afgezet en ik stoptekens krijg (ik verwachtte een boete en veel gezeur (idiote falang)), maar de thaise politie doet net als alle andere thai en lacht breeduit, wijst me een andere route en bedankt me (??).. Anyway langs allemaal drukke wegen en bussen die vlak langs je scheuren,vergeet ik wegens opperste concentratie de foto te maken van mijn aankomst in Bangkok, maar kom ik uiteindelijk met fiets en al mijn spullen aan in BANGKOK op 12 november !!!!!!!!!!!!


En tja zelf kijk ik al maanden naar mijn kilometers, maar die heb ik nog niet genoemd, hierbij de samenvatting van het geheel. De fietstocht is gestart op 7 juni in Tashkent en beeindigt op 12 november in Bangkok. De totale afstand van de route bedraagt ongeveer 11.297 km, hiervan heb ik in China eenmaal een stuk per trein (2.800 km door de Taklamakan desert)en tweemaalper bus (wegens op tijd bereiken van visumextensiepunt 300 km in Qinhai en fietspech 435 km in Yunnan) afgelegd, in totaal 3.535 km. De hoogste pas was 4.708 m en ik ben de tel kwijtgeraakt van de hoeveelheid passen waarvan velen hier net onder zaten:


land aant dgaant dg op fiets aant fietserskm km/dkm cum
Oezbekistan 10 1 090 90
Tadjikistan 54 41 +/- 25 2.501 612.591
Kyrgyzstan 1 1 0962.687
China81 46 3 3.513 766.200
Laos13 92 807 89 7.007
Thailand 21 8 0 755 94 7.762
Cambodja 3 0
Totaal 183 106+/- 307.762 73
aant fietsers: zijn westerse fietstoeristen die ikop de wegtegenkwam.

Ik heb 3 lekke banden gehad, 1 buitenband gescheurd, 1 velg gescheurd en zijn de remblokken, ketting en derailleurkabels onderweg vervangen.

Zoals jullie zien blijf ik nog wat dagen in Thailand (om wat te 'ontfietsen' ) en moet ik nog een keertje de grens over om mijn thaise transit visum te verlengen, dus morgen3 dagen naar Ankor Wat (in Cambodja) en daarna rest mij alleen de slaaptrein in te stappen naar het zuiden van Thailand, een week op het strand te liggen en het vliegtuig in te rollen.De 28e vlieg ik naar huis, de 1e ben ik weer in Utrecht en erna ook weer op kantoor.

Tot gauw allemaal!!!
(en toen kwam er toch nog een olifant met een lange snuit en die blaast het blog UIT.)

EINDE EINDE EINDE EINDE EINDE EINDE EINDE EINDE EINDE

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!