Van Tashkent naar het zuid-oosten (Bangkok)

Noord-Yunnan

Afgelopen week was het chinese moon-holiday, dat betekent dat HEEL china in beweging komt en op vakantie gaat, iieeekkkkkkssssss. Door alle waarschuwingen (hostels vol, bussen vol, alles megadruk) kreeg ik het idee dat ik het beste een week kon onderduiken ergens. Helaas kwam mijn fiets de afgelopen week juist door de meest toeristische plaatsen in Yunnan, dus heb ik mijn 2 toeristloze maanden ruimschoots gecompenseerd ;). Doordat ik zo megaveel gewaarschuwd was en echt iets megaverschrikkelijks verwachtte viel het gelukkig uiteindelijk wel mee. Nu is de rust weer wedergekeerd!

Na Shangri-la, naar een gorge geweest (tiger leeping gorge), hier twee dagen gewandeld (de drop is circa 3000 m dus wel echt mooi). Lijiang, Shaxi en Dali (ben ik nu nog) bezocht, allemaal dorpjes (chinese dorpjes zijn meer steden) met oude kernen, waar chinezen dus enorm graag naar op vakantie gaan (en ook hier heeeeel veeeeel foto's maken), al het westerse eten wat je maar kan bedenken kunt: pizza, belgische wafels, stokbrood met gouda kaas, Duvel, soesjes, appeltaart, friet met majio, en patatje oorlog. En heel veel winkels, dus nog meer toeristische walhalla's. Een beetje shoppen en afdingen, cafeetjes, westers eten is na 4 maanden ook best wel weer leuk..

Maar goed de kloosters, yaks en tibetanen zijn echt voorbij, ook ben ik inmiddels < 3000 m hoog. Ik dacht eigenlijk dat ik in Yunnan misschien nog wat van het 'echte China' zou zien, maar wat dat precies is weet ik eigenlijk niet. Bij nader inzien (ik had me van te voren niet erg verdiept in dit deel van de reis) wonen er ook hier geen HAN-chinezen. Yunnan is de Provincie met de meeste minority-stammen. Zij hebben allemaal leuke kleine dorpjes, traditionele klederdrachten, veel nijverheid en landbouw, inmiddels is het rijst en mais langs de weg!! (mocht iemand toevallig ook noord-Yunnan binnenkort bezoeken, Forgotten kingdom beschrijft de verschillende culturen etc... leuk.)

Een voordeel van toeristen is dat er ook eindelijk wat leuke boeken te vinden zijn, eerder vond ik vooral Nederlands-talige boeketreeksen en thrillers (hoe raar is dat in China).. de tijd gaat eigenlijk best wel snel, maar voor mijn bagage is het geloof ik niet zo erg, steeds meer spullen beginnen het te begeven, rits van de tent, de brander, schroeven van de fiets die verdwijnen, gelukkig is het allemaal met wat simpel lapwerk, touwtjes en tips van de optimus-fabriek (nog) wel aan de praat te houden, hopelijk houdt alles het tot het einde!!

Het Chinese eten is nog steeds erg goed, ieder tentje heeft een koelkast en wat bakken, je wijst wat aan en het resultaat is bijna altijd goed (een keer was het echt niks, nog steeds niet echt een idee wat het was). Hoe zuidelijker hoe steeds meer rare dingen in de bakken liggen, zo heb ik vandaag met 2 andere NL's pad en enorme scheldieren gegeten. De pad hadden we eerst Kermit gedoopt, hij was niet voor niks gestorven, het smaakt als zeer sappige kip, de schelpdieren waren een minder groot succes. Dagje kookles gedaan, een van mijn favorieten: gefrituurde aubergine in een spicey saus, yumm. Ik kan trouwens ook nog steeds helemaal geen chinees, ik ken 5 woorden: (het meest favoriete woord van iedere chinees : nee (als je indruk wilt maken beweeg je ook nog een vingertje bij), dank je wel, hallo, wc, internet-cafe. Hiermee, misschien verwacht je het niet, kun je dus alles regelen in China (en wat gebaren)..

Nu op weg naar Zuid-Yunnan, de laatste stretch door toeristloos gebied..dan in de jungle en theeplantages, 3 weken Laos, en een 'allerlaatste race' naar Bankok om erna op het strand neer te ploffen!!

Reacties

Reacties

Dimmie

hee annemiek,

dat klinkt even anders dan overnachten in een yurt! volgens mij zijn marc en ik ook in de buurt geweest een paar jaar geleden. heb je daar ook die spitse bergen en kaklsteengrotten? was op sommige plekken idd erg toeristisch...

ik zit met bram op schoot te tikken, het gaat erg goed met hem :-) En met mij inmiddels ook weer, maar duurde best lang. helaas is nu marc weer ziekjes. veel ah wandelen en vanochtend geshopt op haarlemmerdijk. het is gelukkig een mooie herfst, dus lekker veel buiten. over twee weken met zn 3en weekje op vakantie. zin in! hmmm... er moet nu een luier verschoont worden geloof ik.

veel plezier weer!
groetjes dim

Arjan vt Z

Hey Annemieke!

Lekkel hool een patatje oollog! Succes met de weg naar het strand, Laos schijnt ook wel erg relaxed te zijn. wat een avontuur zeg... Hier verder niet veel te melden. Gaelene is bezig met haar laatste werkweek, dus we komen al dicht bij de ETA van 002. Op het werk wel lekker druk de laatste tijd, detachering bij de Prov. Zuid-Holland en allerlei andere projecten, en steeds drukker met de toneelgroep!

Groetjes!

Lock en Janneke

3x raden wat er gedraaid werd in het hostel toen wij aankwamen in Lijiang... Juist... Roxette!
Groetjes vanuit Shangri-La!
En de beloofde website: lockjanneke.waarbenjij.nu

Shar

Hoi Annemiek,

Ik heb eindelijk de fotoknop gevonden! Leuk om wat beeld te hebben bij wat je allemaal meemaakt. Ziet er erg tof uit. Zo te zien moet je nog wel een heel stuk fietsen tot Laos.
Ik ben benieuwd naar je Gungpao chicken of hoe dat ook heet. Jij weet het nu te maken zag ik!

Groetjes!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!