Van Tashkent naar het zuid-oosten (Bangkok)

West-Midden China: van moslim naar budhist wereld

in 10 dagen net zoveel opgeschoten qua kilometers als de afgelopen 2 maanden, tja dat gaat snel met een trein die in 50 uur 2800 km doorreist!!

Kashgar was leuk, met ramadan was na zonsondergang de nightmarket in volle gang, allerlei hapjes, leuk om van alles uit te proberen! een hostel in de oude stad, tussen alle marktkraampjes etc.. Naar de animal market op zondag, hier worden alle beesten verhandeld, erg impressive om te zien, mensen die met een motor en aanhanger met 1 schaap komen aanrijden en die dan hopelijk verkopen (er zijn denk ik wel meer dan 1000 schapen te koop!!).

Met de trein eerst naar Turpan (niet heel erg interessant uiteindelijk) en erna door naar Lanzhou, de trein is fantastisch, bedje, restaurant, railcatering, uitzicht (echt weinig moois, blij dat ik in de trein zit), maar de eindeloosheid van het geheel wel weer indrukwekkend.., de 50 uur vliegen voorbij. De fiets is apart verstuurd, en was al in Lanzhou toen ik aankwam, ik dacht eigenlijk dat het afscheid in Kashgar eeuwig zou zijn, aangezien alles in het chinees gaat, en ik echt geen idee had van hoe en wat ik nou geregeld had.

Lanzhou, wereldstad voor de verandering, reclamezuilen van20 bij 10 m met pratende poppetjes, KFC, Pizzahut etc... HEERLIJK!!!!!!

Nu in Xiahe, weer op 2950 m in de bergen ;), hier is een van de grootste tibetaanse monasteries die nog in bedrijf is, mensen die op de knien rondomhet klooster ' lopen' .de weg gaat vanaf hier naar provincie Xining, ook weer bergen ;), en voornamelijk tibetaans..

Maar de weg hiernaartoe, was nogal een uitdaging, met een kaart met een schaal 1 : 3.000.000, gelukkig wel plaatsnamen in het chinees, heb ik 2 dagen rondgefietst, volgens aanwijzingen onderweg, maar niks dat leek op mijn kaart. Ik werd gestuurd over steeds kleiner wordende weggetjes, uiteindelijk over een enorm blubberpad, waar mijn achterwiel vastzat (en ik viel) en uiteindelijkliep de wegeen meer in.(een meer, op mijn kaart hoor ik niet bij een meer in de buurt te komen). hier bleek uiteindelijk een pont te gaan. Nu uiteindelijk (nu ik het nakijk op google) heb ik een soort doorsteek gemaakt linea recta van Lanzhou naar Xiahe, eigenlijk veel mooier dan de hoofdweg, maar het rondrijden zonder idee van hoe en wat is best wel irritant.Maar nuin Xiahe een roadmapvan China gevonden met veel meer weggetjes en plaatsnamen, dus maar snel een copie gemaakt!

Tja China, leuk? het is nogal een beetje een koude douche af en toe, mensen soms helemaal niet behulpzaam, de weg/ hotels vinden beetje lastig (de LP heeftvan heel veel plaatsengeen kaartjes, waarom niet??) enChina heeft nog een leuke grap: heel weinig hotels hier mogen buitenlanders onderbrengen, zo zijn dit vaak de businesshotels buiten het centrum (kriem om te vinden, wil ik ook helemaal niet slapen) met 3-5 sterren (of zijn de budget hotels vol want het is holiday seizoen).zoheb ik onderweg uiteindelijk maar in mijn tent geslapen en vanachtin het restaurant, omdat het hostel hier vol was.. ZUCHT...maar af en toe is het ook wel weer heel leuk, aardige mensen, het is geloof ik nog beetje wennen..

Reacties

Reacties

YOLANDA sARPONG

Lieve Annemieke, zo leuk om je reis verhaal te lezen. Wel afzien, jeetje. Maar vast de moeite waard, bijna een andere planeet. Ik heb nl. net het boekje van Adriaan van Dis uit, hij heeft dezelfde tocht gemaakt. Ik heb het nu op de kaart goed bekeken. Nu, ik blijf je verhalen volgen, dat zeker. Wel heb ik nu zoiets van: wil ik ook naar China? Ene kant een uitdaging, andere kant zwaar en ik denk dat je een hoop geduld moet hebben en een grote zak met optimisme. en vele glimlachen? Nu gauw tot mailze Yolanda

Shar

Hoi Annemiek,

Nooit gedacht dat je blij zou zijn een KFC ergens aan te treffen. Heb je na 2 maanden Azië de buik vol van noodels en rijst? Het blijft me nog een beetje abstract wat je allemaal tegenkomt. Ben benieuwd naar de foto's!

Shar xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!